How to survive New York by Joske

2 december 2012 - New York City, Verenigde Staten

Terwijl heel Nederland in de ban van Sinterklaas is, is hier de kerstgekte losgebarsten. En dat voelt heel raar, ik heb nog niet het idee dat het bijna kerst is. Hoewel we hier wel al een feestdag achter de rug hebben.

22 november was het dan zover; 'Thanksgiving'. Ik ben er nog steeds niet helemaal achter wat het verhaal erachter is, maar het komt er nu op neer dat je voorafgaande aan de meest uitgebreide maaltijd die ik ooit heb gezien, uitspreekt waar je 'thankfull' voor bent. Natuurlijk was er een kalkoen aanwezig (die overigens de dag ervoor een zak met zoutwater in de badkuip belandden). Het grappige is, dat ze hier bewust te veel eten maken, zodat iedereen (in ons geval 8 mensen) 'left overs' mee naar huis kan nemen. Met als gevolg dat je de dag na 'Thanksgiving' 'turkey sandwich' en 'turkey soup' te eten krijgt.

Langzamerhand begin ik hier een beetje in te burgeren, er zijn al dagen dat ik zonder op mijn kaart te kijken de weg kan vinden en de 'logica' van deze stad (voor zover die bestaat) begin te snappen.
Waar ik bijna twee maanden geleden nog braaf stond te wachten voor het rode stoplicht, ben ik nu degene die al halverwege het zebrapad is, om de kans te zien om tussen het verkeer door te glippen.
En ik ben bang dat ik gezwicht ben voor het gemak van het laten bezorgen van eten of het afhalen ervan. Wist je dat je hier je afgehaalde eten in de kroeg kunt opeten? Super handig en dat is wat we hebben gedaan afgelopen donderdag, voordat we naar een concert van een vriend van Aimée en Matt zijn gegaan, in 'Webster Hall'.

Na een week 'the booth' opzetten, inrichten en de eerste volle 'shift' draaien, weet ik inmiddels hoe mensen met een creditcard kunnen betalen en wat een nickel, een dime en een penny zijn (typische Joske-actie; de kas met contantgeld om laten vallen, zodat ik alle munten kon gaan sorteren).

Nou terug naar de titel, 'How to survive New York by Joske'
1) Metro: Die noem je hier 'subway' en als je in de subway zit en je bent op de brug, pak je telefoon, want dit is het enige moment waar je bereik hebt.
2) Fooi: voor eten en drinken verwacht met ongeveer 20% fooi
3) Muntgeld: ik vond het vooral heel erg verwarrend in het begin, omdat de munten niet duidelijk zeggen waar ze voor staan, dus ik betaalde er niet meer. Nou kun je natuurlijk ook gewoon je muntgeld in de fooienpot doen of aan straatmuziekanten geven, dan word je portemonnee ook niet zo zwaar.
4) Stoplicht: wit licht betekent groen, dus lopen. Rood licht betekent lopen als je denkt de overkant te halen zonder dat je geraakt wordt door een auto of fietser.
5) Prijzen: bedenk dat er 9 van de 10 keer nog belasting bovenop de aangegeven prijs komt (gepast betalen is dus nogal lastig)
6) Ze zeggen dat je de grootte van de stad af kunt lezen aan hoe snel de mensen lopen, het lijkt wel of iedereen hier haast heeft, dus uit het niets stoppen met lopen, midden op de stoep, wordt niet echt gewaardeerd.

Dat zijn de tips tot nu toe, er zijn vast nog meer.. die volgen dan waarschijnlijk de volgende keer!
Bedankt voor de reacties en de kaartjes die hier allemaal aangekomen zijn met de post! Zo fijn dat jullie aan me denken! (ik besef me wel heel goed, dat de postservice in Nederland veel beter geregeld is dan hier. Ik heb afgelopen week 1,5 dag zitten wachten op een pakketje voor Aimée)

En dan... over 2 weken komen de eerste bezoekers al! Ik heb er zin in!
CU

ps: fijne Sinterklaas iedereen!

1. Tesse:
    2 december 2012
    hihi, vooral dat muntgeld vind ik leuk. gewoon weggeven, problem solved.
  2. Anke:
    2 december 2012
    Hahaha, ik deed hetzelfde met het muntgeld! Dat was mijn homeless money. Maar telkens hadden ze liever een 1 dollar briefje dan ruim 3 dollar aal muntgeld. Misschien kan je dat nog even onderzoeken ;)
  3. Tineke G:
    ha maedje,

Spraeke we noow alvas aaf....thanksgiving in Gennep, november 2013. Zeen dich vriedaag! Xx tineke
  4. Marlies van Doorn:
    2 december 2012
    Wat ein leuke verhaolen, fijn desse ut zoe naor diene zin hebs, geneet nog maar! Gr marlies en zien ganse femilie.
  5. Els en Huub:
    2 december 2012
    Hoi Jos li lees dat je je steeds meer op je gamak gaat voelen in dat dorp daar overzee. Zo te lezen heb je het goed naar je zin. Houden zo. Geniet nog maar even want over een maandje ben je weer terug in het spruitjesland.
    grt Els en Huub
  6. Roel:
    2 december 2012
    Kijk dit zijn nog eens tips. Daar kun je wat mee.
    Ik had inderdaad al gelezen over de 'logica'. Ben benieuwd of je dit ook in 8 dagen kunt oppikken.
    Succes de komende weken met jullie project!

Gr Mister Finland
  7. Mariet:
    2 december 2012
    Ik zal hiel wet motte euverwinne dao strakkes in NY, 80 verdiepinge umhoëg in ut empire state building en dan auk nog daor ut roeije lich renne .Maak maar us ein moeij programma dan kinne weej 2013 good beginne !
    nog 27 nachjes slaope !!! xxx Mariet
  8. Marjo:
    Ha Joske,

Dus dich hoofs veurleupig genne kalkoen mièr!
    En de verlièrs mich toch neet ut kooke,hè!
    Vuul plezeer met dien ièrste bezeuk!
    Geneet nog maar vol op ven de big apple!

Groetjes Marjo
  9. Tineke:
    Money, money,money...
    Daor is al vuul euver geschreeve en gezônge..

5 penny's make a nickel
    2 nickels make a dime
    2 dimes and a nickel
    Make a quater every time
    4 quaters make a dollar
    And thats quite a lot
    A dollar in my pocket
    Is exactly what I got

Song: A penny for your thoughts (Tavares)
    So there's a penny for your thoughts
    A nickel for a kiss
    A dime if you tell me that you love me....

Ik zoêl neet alles zoêmaar in die foeijepôt goeije....
    Xxx
  10. Paul en Wieteke:
    3 december 2012
    Ha Joske,
    Ut zien dus eigelik maar vraemde vogels daor in New York... leuk dien survive tips. Fijn detse dich al wat mier thoes veuls daor, ut zuut der auk gezellig oet op de foto's. Ik zeen det de jonges van Rowwen Heze zelfs met de post zien meijgekomme, det hebse good veur mekaar! ;-) Vuul plezeer met al ut bezeuk wat komme geit!
    Dieke kos!
  11. Piet en Chris:
    5 december 2012
    We zijn benieuwd of de Sint ook bij jou komt. We zagen hem op t.v. door N.Y. rijden met zijn witte Piet.
    Nog veel plezier met alle leuke dingen die jou deze maand nog te wachten staan.

Groetjes uit Engelen
  12. Piet/ank:
    6 december 2012
    Ha Joske,
    Nou sinterklaos ôs land wir haet verlaote, zal heej ok snel de kersgekte toeslaon, zeker nao morrege wannier d'r 'n laog snie wuurt verwach.
    Winterwaer...gaar genne zin in en al zeker ni zoe vroeg in december.
    Met en bietje "geluk" kriegs dich dao ok nog mei te make...enne echte sniestorm in N.Y. .....
    Geniet van alwir dien letste maond en veural van ;t bezeuk wet d'r aan zit te komme.

Piet/Ank
  13. Koen en janneke:
    8 december 2012
    Maedje, de maond december is al waer ein waek um en dich hes nog mar ein maond te gaon!! Jeetje de tied is gevlaoge. Sint is waer vertrokke oet 't kalde en besniejde venlo, de kerst steit te dringe! Moeij sfeertje liek os det daor in NY! Nog huul eff en de hes pap, mam en meike ok waer in de buurt, det wuurt ein ' vakantie' um noeits te vergaete. Huul vuul plezeer!! Weej zeen os snel weer, veur de echte vastelaovend ;-)

Kus veur dich, koen en janneke
  14. Mariet:
    20 december 2012
    Met Roel en Bojan in NY je verjaardag vieren en de Kerst in, wie had dat een jaar geleden verwacht? Met de jaarwisseling zijn wij er gelukkig bij. ik heb er al zin in, nog 9 dagen en dan........
    Maak het programma maar alvast klaar.

XXX Jan